کالج جاذبه های گردشگری ایران زمین
کالج جاذبه های گردشگری ایران زمین

کالج اینترنتی ایران شناسی و گردشگری


جاذبه های گردشگری نیشابور

 این نیروگاه بادی در 60 کیلومتری شهر نیشابور قرار دارد . این نیروگاه قدرت باد را به  نیروی برق تبدیل میکند . این نیروگاه نقش خوبی در رشد منطقه دارد .

2- منزلگاه فخر داوود

 این مکان تاریخی در روستایی به همین نام است .این منزلگاه در نزدیکی  بزرگراه مشهد نیشابور است .در گذشته جاده ابریشم از این مکان عبور میکرده است . این قصر تاریخی در  یک قرن پیش دزی مستحکم بوده است و حدود 100 خانوار در ان زندگی میکرده اند . مهمترین قسمت این بنا کاروانسرایی است که  به دوره تیموری برمیگردد. در دوره قاجاری این قصر توسط پسر فتحعلیشاه و امیر نظام الدوله بازسازی شد . این دژ تاریخی توسط سازمان مسکن و استادان میراث فرهنگی نیشابور بازسازی شد .

   3- مقبره عطار نیشابوری

عطار یکی از بزرگترین شاعران , فیلسوف , عارف و نویسندگان ایرانی است . پس از اینکه مقبره وی شروع به خراب شدن کرد بازسازی شد و سلطان حسین بایقرا  مقبره ای جدید  بر روی ان ساخت . در اواخر قاجار نیز این مقبره تخریب شد . سرانجام این مقبره به همت  انجمن اثار ملی ایران  احیا شد . مقبره عطار یک گنبد 8 ضلعی است که با کاشیهای زیبا تزیین شده است .

 4- زیارتگاه ابوالقاسم صالح . این زیارتگاه در روستایی به همین نام واقع است . حدود 15 کیلومتر با روستا و قصر فخر داوود فاصله دارد .

5- زیارتگاه امام زاده حیدر. این مقبره در  بازه حیدر قرار دارد که حدود 6 کیلومتر با بزرگراه مشهد و نیشابور فاصله دارد .

6- کاروانسرای تاریخی وزیر .این رباط تاریخی که فقط دارای یک ایوان ورودی است در روستای قلعه وزیر نیشابور است . قدمت ان حدود 200 سال است . بر طبق گفته مردم محل مالک ان یکی از ثروتمندان نیشابور است که زمین رباط را به مردم فروخته و انها هم در ان خانه ساخته اند .

7- حیاط و پارک طبیعی چشمه خسرو . این چشم انداز طبیعی در حال حاضر بازسازی و در دست ساخت است . دارای بخشهای مختلفاز جمله پارک وحش است که در اینده ای نزدیک به نمایش عموم در خواهد امد . از قسمتهای دیگر این پارک میتوان به موزه , انبار علوفه, اتاقها , مجتمع های رفاهی ابی , باغ پرندگان , قلمرو بز وحشی و کل و مکانی برای قوچ و  میش اشاره کرد .

7- امامزاده یحیی . این مکان مقدس در روستای باغ گلشن نیشابور است . این روستای زیبا با باغهای و پدیده های جذاب  افراد زیادی را از تمام نقاط کشور جذب میکند . این مکان زیارتی در نزدیکی قدمگاه نیشابور است و دارای باغهای زیادی است .

 9- دره وابشار زیبای درود نیشابور . این دهکده شامل باغهای زیبا , چشمه سارها , ویلاها , جویبارها و بخصوص ابشار زیبای درود است گردشگرن زیادی را جذب میکند .

10 حمام تاریخی قدیمی درود . این حمام قدیمی در روستای درود است و قدمت ان دوره قاجار است . در حال حاضر مرمت و بازسازی میشود .

11- قدمگاه نیشابور. پس از ورود امام رضا به خراسان  , ایشان سفر کوتاهی به  نیشابور داشتند . قدمت این ساختمان به قرن 11 هجری برمیگردد. قدمگاه اولین خانه نیشابور در جاده ابریشم بوده است  که شامل رباط , استبل  و حمام بوده است که برای مسافرین و زایرین  و تجار در قرون پیشین ساخته شده است . این مکان مقدس مربوط به یک تکه سنگ سیاهی است بر روی دیوار   با قدمهایی مربوط به امام رضا  . طبق گفته مورخین و فیلسوفان  این اثار  پا متعلق به  امام رضا میباشند .

 سا ختمان قدمگاه با طرح 4 ایوانی و گنبد روی ان و با کاشیکاری  به دستور شاه عباس صفوی  در سال 1020 هجری ساخته شد . چشمه ای بنام چشمه حضرت در کنار قدمگاه میجوشد و اب ان شفا بخش است .

 12- رباط تاریخی شهر نیشابور . این کاروانسرا در کنار زیارتگاه قدمگاه  قرار دارد . این مکان تاریخی نقش کلیدی در خلق و ایجاد قدمگاه داشته است . دلیل ایجاد ان  عبور کاروانها از جاده ابریشم بود . این اثر تاریخی 7546 متر مربع مساحت دارد . این کاروانسرا از  رباطهای به سبک دشت است که به صورت دو ایوانی  سیاخته شده و متعلق به دوره صفوی است .  اجزای این رباط عبارتند از ایوان ورودی , هشتی , حیاط ورودی , حجره و بارانداز  . سقف رباط بصورت  گنبدی است و دیوارها طاق نماهایی هستند که با اجر ساخته شده اند . تزیینات ساختمان بصورت کاربندی , رسمی بندی , طاقنما ,  تاوه , قوس جناقی , قوس زاویه ای و و طاق ها میباشد .

    این ساختمان تاریخی به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی  و شهرداری  قدمگاه ثبت شده است . و به شهرداری تحویل شده است که بصورت اجاره بلند مدت داده شده است . پس ازتغییر کاربری به مجتمع خدمات  گردشگری تغییر یافت .

  13- مقبره کمال الملک . مرحوم محمد غفاری  ملقب به کمال الملک  درسال 1224در کاشان متولد شد وی یکی از مشهورترین نقاشان و هنرمندان  دوره قاجار  است که نقاشیهای زیباییهای  وی موزه های  بزرگ را در ایران  و جهان تزیین کرده است . این هنرمند به نیشابور سفر کرد و بیشتر عمر گرانمایه  خود را در ملک خصوصی خود در حسین اباد کمال  گذراند و در سال 1319 وفات نمود . مقبره این هنرمند مشهور  توسط مهندس هوشنگ سیهون طراحی و ساخته شد که بدستور انجمن  ملی اثار  و میراث فرهنگی نیشابور  صورت گرفت .

  14- شیخ فرید الدین عطار نیشابوری .  زادگاه این شاعر عارف  کدکن از توابع نیشابور بوده است .  وی یکی از بزرگترین  عارفان  ایران زمین است .  عطار شخصیتی چند جانبه  و در زمینه های مختلفی از جمله  فلسفه , تفسیر , حدیث و مذهب فعال بوده است . از وی کتب زیادی  به یادگار مانده که اهم انها عبارتند از – تذکره الاولیا – منطق الطیر – اسرار نامه -  مصیبت نامه -  الهی نامه – مختارنامه -  و   دیوان قصاید و غزلیات . مقبره این شاعر عارف در شهر قدیم نیشابور – شادیاخ – ساخته شد ودر دوره تیموری گسترش یافت . ساختمان فعلی توسط انجمن اثار ملی و میراث فرهنگی شهر نیشابور احیا و بازسازی شد .

15- تندیس پروفسور ریتر. پروفسور هلموت ریتر در سال 1892 متولد شد ودر سال 1971 وفات نمود . وی از مشهور ترین  خاورشناسان , نویسندگان و محققین  زبانهای فارسی و عربی بود . وی تحقیقات  گسترده ای در زمینه عطار نموده است . وی همچنین سازنده تندیس  علی قدمیاری  است که به سفارش انجمن حافظ و گوته  صورت گرفت .

16-حیدر یغما – شاعر خشتمال نیشابور-

   وی در دهکده ای کوچک بنام صومعه در نیشابور متولد شد . زندگی پر از مشقت و  فقیرانه ای داشت . . وی در سال 66 وفات نمود و در مکانی بین مقبره خیام و عطار  دفن شد .

17 – زیارتگاه محمد محروق

این مکان مقدس در باغ بزرگی روبروی مقبره خیام  است . وی فرزند امام چهارم شیعیان است . وی در دوران خلافت مامون عباسی  به ایران سفر کرد و اقامت کوتاهی داشت .  وی به عنوان یک شخصیت  انقلابی  بر علیه حکومت مطرح بود . سپس به دستور نصر صیار  حکمران نیشابور  حکم ترور وی را صادر شد و پس از شهادت ایشان   بدن وی سوخته شد . پس از شهادت ایشان  عاشقان وی مقبره ای بر روی قبر وی ساخته شد .  مقبره وی در هجوم مغولها  به ایران تخریب شد .  در طول سلطنت حسین بایقرا  توسط یک تاجر مشهور  بنام  میرکمال الدین   مقبره ای گنبد شکل  بر روی   قبر این بزرگوار ساخته شد . در طول سلطنت شاه طهماسب  صفوی   بقیه قسمتهای ساختمان مثل  ایوانها , کاشیکاری و درب ورودی   به ان اضافه شد .  پس از انقلاب  اسلامی  نیز مورد احیا  و بازسازی شد .

18- مقبر و ارامگاه سید ابراهیم .این مقبره در کنار مقبره خیام است . وی نوه امام موسی ابن جعفر است . در طول خلافت مامون وی به ایران سفر کرد  و 950 سرباز به همراه وی بودند . پس از شهادت امام رضا مامون خلیفه عباسی   دستور ی صادر کرد تا انها را دستگیر   کنند . پس از نبرد سختی او را به شهادت رساندند  و در کنار مقبره  امامزاده محمد محروق به خاک سپرده شد  . اولین ساختمان در دوره سلجوقیان  بنا شد .   پس از حمله مغول ها  تخریب شد و در دوره صفوی  احیا و مرمت شد .  سازمان اوقاف و  امور  خیریه نیشابور  ضریح جدیدی برروی  قبر بنا نمود که طراح و سازنده این ضریح محمود ازادفر بود .

 19- مقبره فضل ابن شاذان نیشابوری

این مقبره زیبا  متعلق به دانشمند بزرگ  فضل ابن شاذان است که در سال 260 هجری قمری  وفات نمود .  از وی 180 کتاب  به یادگار مانده است. این ساختمان  هشت ضلعی  شامل 4 درگاه  با اجرهای تزیینی .

  وی در زمینه های مختلف  مطلب می نوشت . وی فقیه بزرگ  , مفسر ,  قوم شناس ,  و متکلم  و ....بود. وی در قرن 3 در نیشابور  زندگی میکرد .  علامه حلی  از وی به عنوان رییس طایفه  یاد میکرد. شیخ طوسی از وی به عنوان فقیه بزرگ  یاد میکرد .

20- دهکده و مسجد چوبی نیشابور. این مسجد چوبی زیبا در داخل باغی واقع در روستای محمد اباد  12 کیلومتری نیشابور واقع است . تمام ساختمانهای این باغ از چوب ساخته شده اند .اتاقهای داخل باغ  عبارتند از خانه اربابی , کتابخانه , سرویس بهداشتی و الاچیق های مختلف .

مخسجد دارای 2 مناره است  که به زیبایی ان می افزاید .

 21-  زیارتگاه سید حبیب

این زیارتگاه در  روستای حاجی اباد 25 کیلومتری نیشابور واقع است .

22-مجتمع توریستی  سفیر شرق

این مجتمع در  5 کیلومتری  نیشابور  واقع است .  سفره خانه سنتی  , سالن ویژه عروس و داماد , صنایع دستی و...... از جمله  بخش های داخل  این مجتمع  هستند .

 23- شهر تاریخی شادیاخ نیشابور

این خرابه های تاریخی متعلق به  شهر باستانی  شادیاخ است .  واژه شادیاخ  به معنای  شادی افرین  است . بر طبق  متون دیگر این شهر  دارای نامهای دیگری مثل   شادکاخ , شاد جهان و شادمهر .

  در قرن 3 هجری در انجا باغی بود .  از سال 205 هجری این مکان در جنوب غربی شهر کهن قرار داشت .

  اولین ساختمان در سال 669 ه – ق  ساخته شد . در ان زمان این مکان  توسط زلزله ای سنگین  خراب شد . در سال 1379  اقای لباف خانیکی تحقیقات باستانشناسی در این منطقه انجام داد .   این کاوشها  2 دوره تاریخی  سلجوقی  - خوارزمشاهیان و ایلخانی  را نشان میدهند . اثار مکشوفه از کاوشها شامل  بقایای ارزشمند  از معماری از جمله – تالارهای بار عام , کارگاههای عصاره کشی  انگور , اهنگری و شیشه گری و سیاهچال و موارد فرهنگی دیگری از جمله  سازه های سفالی , شیشه ای , فلزی , قطعات گچبری , نقاشی , سر پیکرهای گچی  و چند اسکلت در این مکان دیده میشوند .

 24- موزه شادیاخ نیشابور  . این موزه در روبروی  شهر کهنه نیشابور است و شامل  بخش های مختلفی ا ست . ابزارهای زیادی در این  موزه قرار دارند که عبارتند از اسکلت ها , تصاویر متنوع , سفال , سکه و افلاک نما   که مربوط به دوره های سلجوقی و خوارزمشاهیان میباشند .

25-  کاروانسرای تاریخی نیشابور.  این موزه – کاروانسرا در میدان خیام نیشابور است .اتاقهای زیادی در داخل موزه قرار دارند که شامل فیروزه تراشی , عکاسی سنتی ,  خانه گردشگر ,  موسیقی محلی و سنتی ,  سوغات نیشابور , موزه تاریخ طبیعی , تاکسیدرمی پرندگان و حیوانات , کتب مختلف ,  گالری موسیقی و سمساری و ......

اقای محمد دهنوی , استاد بزرگ سرنا و 3 تار  در داخل غرفه موسیقی   نیز  برنامه هایی در مورد موئسیقی اجرا میکند .

 26- رباط شاه عباسی . این ساختمان قدیمی در  بین ابنیه تاریخی 4  ایوانی است که شامل غرفه ها , اتاقها, و استبل در 4 طرف ان است . یکی از مهمترین  تزیینات این اثر  تاریخی مربوط به اجرکاری قسمت بالای  ایوان ورودی است . که تنوع ویژه ای  به ان داده است . قسمت های دیگر ان دارای هیچ گونه تزیینی نیست . امروزه این رباط به عنوان موزه مردم شناسی   هزاران نفر گردشگر را جذب میکند .  ساخت این بنا در دوره صفوی بوده و  جهت استراحت کاروانها ساخته شده است . دارای کاربردهای متنوعی است . این ساختمان در دوره قاجاریه به عنوان خانه ای  برای کودکان یتیم و همچنین در دوره پهلوی اول  به عنوان ژاندارمری بوده است .

 پس از انقلاب اسلامی  , ساختمان جهاد کشاورزی در ان مستقر بوده است .

27- زیارتگاه و گرماب

28- زیارتگاه  تاقان { عبدالقهار موسی ابن جعفر

29 سه امام زاده در شهرک

30- زیارتگاه امام زاده حسین در برماهان

31 – زیارتگاه شازده در دهکده بقیع

 32- زیارتگاه قنبر در  روستای تخت طاووس

 33- زیارتگاه سلطان سلیمان در روستای عصمت اباد

 34- زیارتگاه ابولقاسم در روستای عشق اباد . این ارامگاه در 11 کیلومتری  بزرگراه  مشهد – تهران است .

35- کهن دژ شهر نیشابور

  این دهکده کهن در روستای طرب اباد  شرق نیشابور است .  در ابتدا این قسمت  تپه بزرگی بود  که ارتفاع  ان 12 متر بود . در گذشته قاچاقچیان عتیقه  این تپه را  کاوش کردند و لوازم ان را به سرقت بردند . وسایل بسیار کمی از تپه باقی مانده است که حاکی از قدمت  و تاریخ این  دژ دارد . بر مبنای اطلاعات باستان شناسی  این تپه متعلق به  دوره ساسانیان است .

36- تپه برج

این دهکده برج در روستای اردوغش  و20 کیلومتری مشهد ا ست . در 5/1 کیلومتری این روستا  تپه ای در داخل زمینهای کشاورزی است که حدود 16 هکتار است و  ارتفاع ان  5/7  متر است .  این تپه یکی از مهمترین  محوطه های پیش از تاریخ است . بر اساس اشیا ی پیدا شده در این  محوطه قدمت این دوره اشکانیان است .  بر اساس  یافته ها و فرضیات  در این منطقه  هنر فیروزه تراشی  صنعت  کهن  مربوط به قبل از تاریخ است .  در این منطقه  چند اسکلت  یافت شده اند که در موزه شادیاخ نگهداری میشوند .

37- مزار بی بی شطیطه

مزار این بانوی گرامی سالهاست که مورد توجه است .  وی زنی مومن , مذهبی و رستگار بود . مقبره ایشان در نیشابور  است و مورد احترام  زایرین و بازدیدکنندگان   ایرانی و خارجی است . مقبره این بانوی گرامی توسط خیر – حاج عباس ترقی -  بازسازی و احیا شد .طبق گفته مردم محل و کتب تاریخی امام موسی ابن جعفر بر  جنازه این بانو نماز خواند .

38- مقبره بانو پسندیده  زن رستگار نیشابور.

مقبره این بانو در کوچه ای به همین نام واقع است . وی زنی عفیف و پاکدامن بود . حضرت امام رضا در سفرش به خراسان  و نیشابور در خانه این زن مومن سکونت کرد  . مقبر ه این بی بی در  نزدیکی بی بی شطیطه است .

39- مزار چشمه علی . این ساختمان مقدس در  با چشمه ای در کنار ان در خرو علیای نیشابور است .  مردم محل از راههای دور و نزدیک  به این منطقه میایند .

40- ابشار خرو

 در شهر خرو نیشابور چشمه ها و ابشارهای  زیبایی وجود دارند . قنات هم  قسمتی از باغها را ابیاری میکند . 3 ابشار کوچک و بزرگ در این شهر  وجود دارند . در کنار چشمه علی  جایگاه نمازی است که طبق گفته مردم امام رضا در انجا نماز خوانده است .

41- غارهای تاریخی تیغ قلعه  در خرو علیا

42- دهکده قدیم  بازه قلعه . در کنار مزار  چشمه علی است و فقط خرابه های ان باقی مانده اند .

43- قلعه کاروانسرای خرو در 9 کیلومتری شهر خرو است . این ساختمان تاریخی با سنگ و ملاط و ساروج ساخته شده است .

44-  پارک کوهستانی  چاه اره

این پارک  یک مرکز تفریحی است که بر طبق گفته مردم  در قدیم دختری وارد شکاف سنگ میشود ودیگر بر نمیگردد.

               تقدیرنامه

1-                مردمان  خوب نیشابور

2- میراث فرهنگی نیشابور

   

  

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 2 ارديبهشت 1390برچسب:,

|
 


چو ایرن مباشد تن من مباد با عرض سلام به تمامی ایران دوستان . اینجانب حسین هوشیار ساکن شهر رشتخوار در خراسان رضوی هستم . امیدوارم از مطالب این سایت نهایت استفاده راببرید. در ضمن عزیزان بازدیدکننده می توانند در سایت زیر عکس های جاذبه های گردشگری ایرا را ببینند.www.iranlandmarks.com
hooshyar_hossein@yahoo.com

جاذبه های استان خوزستان
جاذبه های استان گلستان
جاذبه های ایران
جاذبه های ایران در خانه شما
جاذبه های تهران بزرگ
جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان
جاذبه های گردشگری ایران
جاذبه های کهگیلویه و بویر احمد
جنوب ایران, دیار حافظان خلیج فارس
دانشجویان باستان شناسی بازدید کنند
دانشجویان توریزم و گردشگری
دانشجویان رشته تاریخ ببینند
دریغ است ایران که ویران شود.
همه جای ایران سرای من است .
ایران از نگاه اثار تاریخی
ایران شناسی
باستان شناسان بازدید کنند .
خراسان شناسی
سیر در ایران از طریق اینترنت
شرق ایران , دیار مردان مومن
شمال ایران ,بهشت بی پایان ایران
گردشگری در ایران
گردشگری در استان ایلام
مازندران بهشت ایران
جاذبه های استان بوشهر
جاذبه های چهار محال و بختیاری
استان فارس
جاذبه های استان سمنان
غرب ایران دیار مردان سلحشور
جاذبه های زنجان
جاذبه ها استان البرز
جاذبه های خراسان شمالی
جاذبه های لرستان
جاذبه های استان مرکزی
جاذبه های استان همدان
جاذبه های استان هرمزگان
خراسان جنوبی
جاذبه های استان یزد
شهر ری استان تهران
جاذبه های گردشگری نیشابور
جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد
مقالات ایران شناسی
نگاهی کوتاه به استان اصفهان
جاذبه های گردشگری مشهد
جاذبه های گردشگری کلات نادری
جاذبه های گردشگری فیض اباد
جاذبه های گردشگری بجستان
جاذبه های گردشگری گناباد
جادبه های گردشگری صالح اباد
جاذبه های گردشگری تربت جام
جاذبه های کاشمر بردسکن و خلیل اباد
جاذبه های شهرستان سرخس
جاذبه های گردشگری خراسان رضوی
بزرگترین دایره المعارف گردشگری خراسان رضوی
دایره المعارف گردشگری ایران
جاذبه های شهر فیروزه نیشابور
جاذبه های گردشگری فریمان
جاذبه های گردشگری سبزوار
جاذبه های گردشگری تایباد
جاذبه های گردشگری باخرز
جاذبه های گردشگری رشتخوار
جاذبه های کهگیلویه و بویر احمد
جاذبه های گردشگری چناران
جاذبه های گردشگری استان کردستان
خراسان رضوی در یک نگاه
جاذبه های گردشگری شهر قوچان
جاذبه های گردشگری شهر درگز
جادبه های گردشگری استان قزوین
جاذبه های گردشگری استان اردبیل
جادبه های گردشگری استان اذرباییجان شرقی
جادبه های گردشگری استان اذرباییجان غربی
جادبه های گردشگری استان قم
جادبه های گردشگری استان کرمان
جاذبه های استان اردبیل

 

حسین هوشیار

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جاذبه های گردشگری ایران زمین و آدرس iranlandmarks.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





تایلند از نگاه من
جاذبه های ایران زمین
جاذبه های ایران زمین,گالری عکس
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

 

جاذبه های استان اردبیل 2
جاذبه استان اردبیل 1
استان کرمان ,دیار کریمان
جاذبه های گردشگری زیارتی استان قم
جاذبه های استان قزوین
جاذبه های گردشگری شهر درگز
جاذبه های شهر قوچان
جاذبه های گردشگری استان کردستان
جاذبه های گردشگری چناران
نگاهی به کهگیلویه و بویر احمد
جاذبه های گردشگری شهر رشتخوار(فروغ افتاب)
جاذبه های گردشگری باخرز
جاذبه های گردشگری تایباد
جاذبه های گردشگری سبزوار
جاذبه های گردشگری فریمان
جاذبه های شهر فیروزه نیشابور
جاذبه های گردشگری تربت جام
جاذبه های گردشگری شهر سرخس
جاذبه های کاشمر , بردسکن و خلیل اباد
جاذبه های گردشگری صالح اباد تربت جام

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 212
بازدید کل : 220
تعداد مطالب : 48
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1